Alle vluchtelingenboten vanaf 2017 wifi en stopcontact

DEN HAAG – Als het aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur ligt, moeten alle vluchtelingenboten die de Middellandse Zee oversteken vanaf 2017 uitgerust zijn met wifi en stopcontacten. Op deze manier hoopt de staatssecretaris het verdrinken iets aangenamer te maken.

“Het is toch te gek voor woorden dat je anno 2015 de Middellandse Zee over moet steken in een primitief vaartuig, waar je niet eens de mogelijkheid hebt om je laptop, iPhone, tablet en bluetooth headset op te laden? Afgelopen week hoorde ik voor het eerst over het lot van deze ‘bootvluchtelingen’. Ik heb mijn ambtenaren dan ook direct opdracht gegeven om na te gaan wat de condities aan boord zijn en ik kan je vertellen: ik snap wel dat die arme mensen van die boot af willen.”

Op vragen van reizigersorganisatie Rover of Mansveld niet eerst iets wil doen aan het feit dat de meeste boten overvol zijn en veel mensen de tocht niet overleven, reageert zij afwijzend. “Blijkbaar is zo’n boottochtje een populaire manier van transport. Het is dan aan de markt om hierop in te springen en meer lijndiensten in te zetten.”

Over de kosten voor het updaten van de vluchtelingenboten maakt Mansveld zich geen zorgen. Het Ministerie van Financiën heeft uitgerekend dat met een kleine toeslag, alle vlotten aangepast kunnen worden. Mansveld: “Het kost  slechts een paar honderd Euro extra, maar dan heb je wel een vlot waar je als modern mens dood in gevonden kunt worden.”

Over het verplicht toevoegen van sanitaire voorzieningen houdt Mansveld zich op de vlakte: “Mijn prioriteit ligt bij de eerste levensbehoefte van deze mensen: stroom en internet. Voor de rest raad ik die mensen aan om eersteklas te reizen, wanneer ze behoefte hebben aan luxegoederen zoals dat ‘bed, brood en bad’ waar ik de laatste tijd iedereen ineens over hoor.”

Of de wens van Mansveld ook werkelijkheid kan worden, valt nog te bezien. Tot op heden is het niet gelukt om te achterhalen welke rederij cruises over de Middellandse Zee organiseert. Volgens Mansveld is dit echter een kwestie van tijd: “Er zijn ineens zoveel van die boten op zee, vandaag of morgen komt er vast wel eentje aan met nog een aantal overlevenden. Dan is het een koud kunstje om te achterhalen bij welke maatschappij ze die trip geboekt hebben.”