En de winnaar is…

Reality-tv is heet. Stemmingen zijn zo mogelijk nog heter. Stemmingen over reality-tv, je zult het begrijpen, zorgen voor orgastische neigingen bij Endemol en kompanen. En aangezien die Joop en John zo’n 99% van de commerciële tv-programma’s in Nederland maken, zien we die programma’s maar wat vaak. Zo begon het met Big Brother en alle Big Brother-klonen die volgden. Toen kwam de hype dat BNers hun privacy inwisselden voor commercie (dat deden ze al, maar nu ook thuis). Toen kwamen de wedstrijden. Eerst met Jan met de Pet, zoals Idols, en later gingen weer de BNers voor de bijl met sterren dansen op het ijs en so you wanne be a poepster. Maar gelukkig, de hype is nog niet over.
SBS is al een tijdje bezig met een programma genaamd “de 25 meest…”, waarin ze telkens 25 gebeurtenissen uit de oude doos halen, en ze in rangorde plaatsen, van minst tot meest spectaculair. Ik zie het al helemaal voor me…
“En uw gastheer van vanavond is niemand minder dan de winnaar van de vorige eeuw: de watersnoodramp van 1953!” De watersnoodramp komt op, en maakt een wat misplaatste grap over het feit dat hij zo zenuwachtig was, dat hij op ’t laatste moment nog even moest afwateren. Dan noemt hij de genomineerden. In de zaal is het stil, doodstil… In de zaal ergert cafe ’t Hemeltje zich eraan dat de date van de vuurwerkramp van Enschede dezelfde jurk aan heeft als zijn eigen date. Ondertussen zit 9/11 met haar ogen dicht. Ze durft haast niet naar de uitslag te luisteren. En terwijl Katrina zich hardop afvroeg wie het in z’n hoofd had gehaald om haar naast de tsunami van 2004 te zetten, vechten alle slachtoffers van de bomaanslagen op Bali om de laatst overgebleven stoel. “… haha… maar goed, ik kom hier niet om anekdotes te vertellen, daar zit niemand op te wachten toch? Hihi…” Er valt een wat ongemakkelijke stilte, maar behendig neemt de watersnoodramp weer het woord: “Zonder verdere omhaal zal ik nu de winnaar bekendmaken van de verkiezing van de meest spectaculaire ramp van deze eeuw, tot 2008. Ja dames en heren, de doden zijn geteld, en de naam van de winnaar zit in deze envelop, die ik nu zal openmaken. Maar eerst de reclame.” Het is niet voor niets commerciële tv. Na twaalf minuten reclame komt de watersnoodramp eindelijk terug in beeld, maar niet voordat we een zoveelste herhaling van alle genomineerden hebben gezien. Na al deze commerciële onzin kan de watersnoodramp eindelijk verder. Er klinkt tromgeroffel “En de winnaar, met ruim 3,1 miljoen doden per jaar is geworden: HIV!” Alle prijswinnende doden springen op en beginnen te juichen, terwijl Katrina en de tsunami hun gezicht in hun handen begraven. Het is nog even dringen om met z’n allen op het podium te komen, maar uiteindelijk lukte het. Ze krijgen een beeldje, en na de nodige bedankjes van HIV aan alle seksueel losbandigen, drugsgebruikers en christenen, sluit de watersnoodramp de avond.
Ja, ik zie het wel, zo’n verkiezing…
Jammer dat er niet ook een programma is genaamd “de 25 meest schaamteloze programma’s”. “De 25” van SBS zou alle 25 plaatsen tegelijkertijd innemen…
Tsunami 26 december: circa 230.000 doden
Aanslagen op Bali: 202 doden, circa 210 gewonden
Brand in cafe ’t Hemeltje: 14 doden, circa 180 gewonden
Irakoorlog: 601,027 doden (schatting)
Vuurwerkramp in Enschede: 23 doden, circa 900 gewonden
9/11: 2.973 doden
Katrina: ruim 1.800 doden
Aids: 3.153.600 doden per jaar